کد مطلب:41742 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

اندوه پیوسته











ای رسول خدا(ص) از سوی من و از جانب دختری كه اینك در كنارت آرمیده و شتابان به سویت آمده است بر تو سلام باد. خواست خدا چنین بود كه او از همه زودتر به تو بپیوندد. ای رسول خدا (ص) از دوری دختر برگزیده ات كم صبر و بی تاب و توان گشته ام و تحمل فقدان برترین بانوان جهان كار ساده ای نیست، اما پس از آن دوری دردناك و مصیبت سخت در گذشت تو (كه هیچ مصیبتی با آن برابر نیست) اینك جا دارد كه شكیبا باشم و آنچنان كه در جدایی تو صبر پیشه كردم و مرگ دخترت نیز شكیبا باشم.

مگر نه این اسنت كه تو بر روی سینه من جان دادی و من خود سر تو را بر بالش لحد نهادم؟ آری در كتاب خداست كه پایان زندگانی همه بازگشت به سوی خداست و این حقیقت را باید به بهترین وجه پذیرفت.

ای رسول خدا(ص) اینك امانت و گروگانت برگردانده و باز پس داده می شود و زهرا از دست من ربوده می شود. پس از او آسمان و زمین زشت می نماید، اما اندوه من پیوسته و جاوید است و شبهایم بی خواب خواهد بود. این حزن و اندوه تا هنگامی كه خداوند برای من نیز همان سرایی را برگزیند كه تو در آن ماءوا گرفته ای، همواره و همیشگی است.

مرگ زهرا زخمی بر دلم نشاند كه جراحت آن كشنده است! به خدا شكایت

[صفحه 230]

می برم و دخترت را به تو می سپارم. بزودی دخترت آگاهت خواهد كرد كه چگونه امتت بر آزارش همدست شدند. هر چه می خواهی از او بپرس با اصرار از او بخواه تا اندكی از انبوه بار غمهایی كه در سینه داشت و اینجا فرصت گشودن نیافت، برایت بازگوید. آنچه خواهی از او بجو، كه راز دل به تو خواهد گفت. بزودی خدا كه بهترین داور است میان او و ستمكاران داوری نماید.

بار دیگر سلام بر شما باد! اما این سلام، سلام تودیع است، نه از ملال و خستگی و نه از سر خشم و ناسپاسی است. اگر می روم نه از آن جهت است كه خسته ام و اگر بمانم نیز نه بدان دلیل است كه به وعده هایی كه خداوند به شكیبایان داده است، بد گمانم.

افسوس، افسوس، اگر چیرگی كسانی كه بر ما مستولی شدند در میان نبود. برای همیشه در كنار قبرت می ماندم و روزگار را به اعتكاف در كنارت می گذراندم از این مصیبت بزرگ چون فرزند مرده فریاد می كشیدم و جوی اشك از دیدگان به راه می انداختم.

خدا گواه است كه دخترت پنهانی به خاك رفت. هنوز چندان از مرگ تو نگذشته و نام تو در میان مردم كهنه نشده بود كه حق او را بردند و میراث او را خوردند.ای رسول خدا(ص) به خدا شكایت می كنم و دل را به تو خوش می دارم. درود خدا بر تو باد و رضوان و سلام خدا بر فاطمه.

قال علی (ع):...السلام علیك یا رسول الله (ص) عنی والسلام علیك عن ابنتك و زائرتك و البائته فی الثری ببقعتك و المختار الله لها سرعه اللحاق بك قل یا رسول الله (ص) عن صفیتك صبری و عفا عن سیده نساء العالمین تجلدی الا ان فی التاسی لی بسنتك فی فرقتك موضع تعز فلقد و سد تك فی ملحوده فبرك و فاضت نفسك بین نحری و صدری، بلی و فی كتاب الله انعم القبول: (انا لله و انا الیه راجعون)، قد استرجعت الودیعه و اخذت الرهینه و اخلست الزهراء فما اقبح الخضراء و الغبراء یا رسول الله! اما حزنی فسرمد

[صفحه 231]

و اما لیلی فمسهد و هم لا یبرح من قلبی او یختار الله لی دارك التی انت فیها مقیم كمد مقیح و هم مهیج، سرعان ما فرق بیننا! و الی الله اشكو و ستنبئك ابنتك بتظافر امتك علی هضمها فاحفها السوال و استخبرها الحال فكم من غلیل معتلج بصدرها لم تجد الی بثه سبیلا و ستقول و یحكم الله و هو خیر الحاكمین.

سلام علیك یا رسول الله (ص) سلام مودع لا سئم و لا قال، فان انصرف فلا عن ملاله و ان اقم فلا عن سوء ظنی بما وعد الله الصابرین، الصبر ایمن و اجمل و لو لا غلبه المستولین علینا لجعلت المقام عند قبرك لزاما و التلبث عنده معكوفا و لا عولت اعوال الثكلی علی جلیل الرزیه فبعین الله تدفت بنتك سرا و یهتضم حقها قهرا و یمنع ارثها جهرا و لم یطل العهد و لم یخلق منك الذكر فالی الله یا رسول الله (ص) المشتكی و فیك اجمل العزاء فصلوات الله علیها و علیك و رحمه الله و بركاته.[1] .

[صفحه 235]



صفحه 230، 231، 235.





    1. كافی، ج 1، ص 458؛ بحار، ج 43، ص 211؛ كشف الغمه، ج 2، ص 128 با استفاده از كتاب امیران ایمان.